top of page

Príspevky vo fóre

AutoStudy.sk
07. 4. 2021
In AUTOSTUDY. SK
Veľa ľudí čo poznám, si mýlia pojem rozvodovka a diferenciál. A preto by som dnes rád niečo povedal o rozvodovke aby v tom mal jasno každý z nás. Ak je vozidlo poháňané predným náhonom, prevodovka a rozvodovka býva najčastejšie v jednom kuse. Ak sa jedná o zadokolku, prípadne je poháňané všetkými kolesami, tak sa rozvodovka nachádza na zadnej náprave. Rozvodovka sa skladá z dvoch časti. Stály prevod a diferenciál. Čiže diferenciál je časť rozvodovky. Stály prevod tvorí pastorok a tanierové koleso. Úlohou stále prevodu je znížiť otáčky a zvýšiť krútiaci moment. Vozidla poháňané prednou nápravou majú zvyčajne čelný stály prevod a vozidlo poháňané zadnou nápravou majú zas kužeľový stály prevod. Tu sa jedná o kužeľový stály prevod. Diferenciál sa skladá z klietky diferenciálu, satelitov, centrálnych kolies. Úlohou diferenciálu je preniesť krútiaci moment na kolesá v pomere 50:50 a umožniť rozdielne otáčky kolies (v zákrute). Klietka diferenciálu je privarená o tanierové koleso. Rovnako ako aj u stáleho prevodu, rozlišujeme kužeľový a čelný diferenciál. Krútiaci moment sa prenáša z prevodovky na pastorok, ten svojou rotáciou otáča tanierové koleso. Tým, že sa otáča tanierové koleso, otáča sa aj klietka diferenciálu. Pomocou čapov sú na klietke diferenciály umiestnené satelity, ktoré svojím ozubením zapadajú do centrálnych kolies (centrálne kolesá sú spojené s hnacími hriadeľmi kolies ,,poloosy´´) a tým pádom sa krútiaci moment prenáša na kolesá. Pri prechádzaní zákruty sa jedno koleso otáča rýchlejšie, čo má za následok rýchlejšie otáčanie centrálneho kolesa voči druhému. Ako som písal, satelity sú umiestnené na čapoch, čo umožňuje otáčať sa a voľne odvaľovať po centrálnych kolesách. Tým pádom sa jedno koleso v zákrute dokáže otáčať rýchlejšie ako druhé a auto dokáže bezpečne prejsť zákrutou. Pre jednoduchšie pochopenie odporúčam popozerať nejaké animácie na youtube :).
Rozvodovky  content media
1
0
16
AutoStudy.sk
06. 4. 2021
In AUTOSTUDY. SK
Toyota Supra, auto, ktoré nikomu z nás není potreba vôbec predstavovať. Absolútna japonska legenda. Keď v roku 2002 skončila výroba tej najpopulárnejšiej Supry vôbec MK4, po Supre sa zľahla zem na 17 rokov. Avšak v roku 2019 bola prišla na svet správa, ktorá potešila celý autíčkarský svet. A to, že model Supra sa vracia späť do výrobných liniek. Teraz s označením Toyota Supra GR. Toto nadšenie avšak netrvalo dlho, a nová Supra doslova rozdelila autičkarský svet na dva tábory. Tábor číslo jeden boli ľudia, ktorí mali z novej Supry radosť, a druhý tábor boli ľudia, ktorí túto novú generáciu začali odsudzovať. Tento tábor ju odsudzoval hlavne preto, lebo už nebola tá typická JDM mašina, ale podľa nich to bolo iba prekapotované nové BMW Z4. Samozrejme, že mali v niečom pravdu. Toyota a BMW spojili sily a vznikli tak dve úžasne ovládateľné autá. Supra a Z4 majú spoločného toho mnoho. Majú spoločný motor, taktiež aj infoteiment a podobne. To však zo Supry nerobí zlé auto, práve naopak.Supra GR je čistokrvná športová mašina s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Ale zároveň má v sebe aj kúsok elegancie a kultivovanosti. Nová Toyota Supra GR bola vyvíjaná v športovej divízii TOYOTA GAZOO Racing, preto aj označenie GR. Zo začiatku bolo Supru GR možnosť kúpiť s motorom o objeme 3,0l s výkonom 250kW a 500Nm. Čo už je slušná porcia výkonu. Ale o pár mesiacov na to prišiel do ponuky nový motor o objeme 2,0l s výkonom 190kW a 400Nm. Čo stále je slušné. Pohotovostná hmotnosť Supry je 1410 - 1520kg. Z 0-100 km/h dá nová Supra za 4,3s. Nakoniec by som rád spomenul majiteľku nádhernej čierno-ružovej Supry v úprave Manhart, @ladyhoonigan . Ktorá z nej spravila absolútny street cukrík.
Toyota Supra GR  content media
1
0
26
AutoStudy.sk
05. 4. 2021
In AUTOSTUDY. SK
Možno pre niekoho nudné a ženské auto, no pre niekoho aj krásny a zaujímavý drobec od značky Volvo. Pod kapotou môžeme nájsť aj motor s označením T5, ktorý sa rovnako dával aj do druhej generácie Forda Focusa ST či RS. No dnes si povieme niečo o faceliftovanej C30 od Polestaru. Píše sa dvadsiaty druhý apríl 2010, keď sa v Göteborgu predstavuje nová verzia C30 od úpravcu Polestar. Po dvojnásobnom víťazstve vo švédskom šampionáte cestovných automobilov v roku 2009 sa vedenie STCC Polestar rozhodlo využiť svoje znalosti a preukázať je vo vozidle Volvo C30. Do polestaru zobrali slávny motor T5, ktorý dostal väčší intercooler, turbokompresor, upravené piesty, ojnice a vačkové hriadele. Z pôvodných 169kw má polestar až 302kw, čo je 411 koní a 510Nm. Auto je poháňané predným, ale aj zadným pripojiteľným náhonom pomocou Haldexu. Na oboch nápravách sa nachádza samosvorný diferenciál Quiafe. Na taký úžasný výkon treba aj poriadne brzdy, čo znamená, že tu nájdeme šesťpiestikové Brembo brzdy, ktoré majú vpredu 380mm a vzadu 330mm kotúče. O zábavu z jazdy sa stará aj šesťstupňový manuál a športové pružiny a tlmiče značky Öhlins. V spolupráci s firmou Tärnsjö Garverin nájdeme kvalitný, krásne prešívaný a športový interiér. O vzhľad sa stará typická polestarová modrá a 19 palcové BBSy. Výsledkom bolo auto, ktoré stavia na dualite modelu C30, ktoré bolo navrhnuté na komfortné a športové cestovanie. No smutnou správou je, že do výroby sa nikdy nedostalo a zostalo len ako koncept. Vozidlo má úžasné riadiace vlastnosti s dostatočným výkonom, s ktorým sa dá veľmi dobre zabaviť.
Volvo C30 Polestar  content media
1
0
7
AutoStudy.sk
04. 4. 2021
In AUTOSTUDY. SK
Neviem ako to máte vy, ale ja zvuk oturbeného motora milujem. Samozrejme, že aj atmosféra má úžasný zvuk, ale dnes si poďme povedať niečo o tom odpiskovani, ktoré máme všetci tak radi na turbomotoroch. Viete čo spôsobuje to syčanie alebo odpiskovanie? Môže za to blow off ventil. Určite väčšina ste o ňom už počuli, alebo niektorí z vás ho možno majú aj vo svojom miláčikovi. Blow off ventil uvoľňuje tlak v oturbených motoroch. Tým, že zabraňuje vysokému tlaku medzi škrtiacou klapkou a turbom, znižuje opotrebovanie motora a aj turba. Taktiež plusom blow off ventilu je to, že dokáže redukovať turbodieru. Keď auto nemá blow off ventil tak nahromadený tlak znižuje otáčky turbíny v turbe, a to znamená, že pri akcelerácií potrebuje viac času na opätovné roztočenie turbíny na otáčky, pri ktorých skončilo po pustení plynu. Sú tri typy blow off ventilov. Atmosferický, recirkulačný a takzvaný Dual port. Ak chcete čo najhlučnejšie odpiskovanie tak pre vás by mohol byť jasnou voľbou atmosferický. Ak by ste žili alebo cestovali do krajín, kde sú nejaké zvukové normy a pod. tak pre vás by mohla byť jasná voľba recirkulačný. Ten je o niečo tichší ako atmosferický a funguje tak, že vracia nahromadený tlak späť do sacieho traktu. No a pre tých, ktorí si nevedia vybrať z tých dvoch tu je Dual port, ktorý je kombinácia oboch do kopy.
Blow Off ventil  content media
1
0
205
AutoStudy.sk
03. 4. 2021
In AUTOSTUDY. SK
Niektorí z vás iste postrehli, čo asi zhruba pred 2 týždňami Audi vypustila von do sveta. Pre tých, ktorí to nezaregistrovali, tak Audi oznámilo, že končí s vývojom všetkých spaľovacích motorov. Povedal to najvyššie postavený muž v Audi, Markus Duesmann. Taktiež čo zdôraznil je, do roku 2035 nechcú mať v ponuke žiadne vozidlo so spaľovacím motorom. Avšak neznamená to, že hneď prestanú vyrábať spaľovacie motory. Spaľovacie motory v Audi tu ešte s nami budú nejakú chvíľu, avšak iba upravené verzie dnešných motorov, aby spĺňali Európske normy konkrétne normu Euro 7. Tá by mala platiť najskôr od roku 2025. Znamená to to, že pomaly a postupne budú v ponuke Audi nahradzované spaľovacie motory za batérie. Markus Duesmann, taktiež kritizoval Európsku Úniu za nezmyselné nastavovanie limitov. Podotkol, že autá sa stanú veľmi zložité na vývoj a taktiež sa stanú drahé na výrobu. Taktiež to znamená, že sa pomaly môžme rozlúčiť s mohikánmi od Audi, ako napríklad R8. Avšak toto rozhodnutie nebude mať vplyv iba na Audi, keďže Audi je taká ,,hlava,, vo vývoji pre celý koncern. To znamená že v blízkej budúcnosti začnú miznúť spaľovacie motory aj u Volkswagenu, Škody, Seatu a aj u Lamborghini. Dôkazom toho je to, že nový nástupca Huracánu už bude pravdepodobne hybrid. Ale s najväčšou pravdepodobnosťou toto rozhodnutie neovplyvní iba tieto značky. Toto rozhodnutie určite ovplyvní celý svet a strhne sa taká lavína v tomto. Budem veľmi rád ak mi na Instagrame @autostudy.sk napíšete váš názor na toto rozhodnutie. Ja by som chcel na koniec iba podotknúť, že ak máte nejaký automobilový sen, bežte si za ním, kým to ešte je možné.
Audi končí so spaľovacími motormi.  content media
1
0
2
AutoStudy.sk
31. 3. 2021
In AUTOSTUDY. SK
Čo by si to bol za autičkára, keby si nepoznal pretekársky okruh Nürburgring. Myslím, že každý autičkár by rád navštívil tento okruh, a preto si dnes niečo povieme o slávnom Nordschleife. Prvé myšlienky o vzniku okruhu Nordschleife sa objavili v roku 1925, keď Nemci potrebovali závodný okruh, ktorý by viedol pomimo verejných ciest, na ktorom by mohli skúšať a testovať nové autá a aby si užili troška zábavy. Vybrali si pohorie Eifel, kde okruh vedie aj okolo stredovekého hradu Nurburg. Po ťažkej a zdĺhavej práce bol okruh dokončený v roku 1927, ktorý je dlhý 22 kilometrov a tvorený 180 zatáčkami. Okruh sa skladal z dvoch časti. Nordschleife a Südschleife, ktorý mal okolo 7 kilometrov a viedol až do mesta Mullenbach. Jackie Stewart ho nazval Green Hell, čo znamená zelené peklo. Absolútne sa mu nečudujem, pretože je to jeden z najdlhších a najnáročnejších okruhov na svete, čo dokáže posúdiť každý, kto sa s ním stretol aj v počítačových hrách. Po druhej svetovej vojne sa všetky motoristické udalosti vrátili späť do pôvodného stavu. Na okruhu sa neskôr začala jazdiť aj F1, no trať mala jasné problémy a bola príliš komplikovaná pre závod F1. Po pár rokov, keď sa Nordschleife upravil, znova sa otvorili preteky F1. Ako všetci dobre vieme, v roku 1976 sa stala ťažká havária Nikiho Laudy, ktorá skončila preteky F1 na zelenom pekle. V roku 1984 sa otvára nový Nürburgring GP, kde začínajú znova jazdiť F1. Nový okruh je omnoho menší a modernejší. Z pôvodného 22 kilometrového Nordschleifu za zachovalo len okolo 20 kilometrov. Nordschleife je dodnes obľúbený, testovací pre nové vozidlá a prístupný ako Touristfahren. Bohužiaľ musíme pripomenúť, že pred pár týždňami nás opustila aj Sabine Schmitz, takisto prezývaná aj ako Nürburgring queen.
Nürburgring Nordschleife  content media
1
0
29
AutoStudy.sk
30. 3. 2021
In AUTOSTUDY. SK
,,Godzilla,, tak sa prezíva Nissan Skyline piatej generácie R34. ,,Godzilla,, prišla na trh v roku 1999. Táto generácia sa stala najslávnejšiou zo všetkých aj vďaka filmu Rýchlo a Zbesilo, kde si zahralo po boku Paula Walkera. Nissan Skyline sa vyrábal do roku 2002. Počas jeho výroby sa vyrobilo niečo okolo 64 tisíc kusov. R34ku bolo možné kúpiť v rôznych verziach: R34 GT, 25 GT-V , 25 GT, 25 GT-T a korunová verzia GT-R. Pod kapotou verzie GT-R nájdeme motor s označením RB26DETT. Je to radový šesťvalec (R6) o objeme 2,6l s výkonom 206 kW (280 koní). GT-R sa tiež vyrábalo v rôznych verziach, ako napríklad GT-R V-Spec, GT-R N1 (vyrobených iba 45 kusov) a taktiež dnes už dosť veľkými raritami verzie GT-R V- Spec II Nur a verzia GT-R NISMO Z- Tune ( tých sa vyrobilo iba 19 kusov a ide o najvzácnejšiu verziu). Vrátim sa späť k verzii GT-R V- Spec II Nur. Tá nesie odkaz na nemecký okruh Nürburgring. Táto verzia kvôli japonským predpisom mala papierovo sériový výkon 206 kW, ale v realite to bolo až 246 kW (330 koní). Táto verzia dostala väčšie turbodúchadla s oceľovými lopatkami. Ich výhodou a nevýhodou zároveň bolo to, že poskytovali možný výkon až 450 koní, ale zároveň mali veľkú turbodieru pri zošlapnutí plynového pedálu. Nissan Skyline GT-R R34 sa stal takou legendou a raritou, že cena nejakého slušného kusu začína na 120 000€. Čo nie je vôbec málo pre priemerného Slováka. Pre väčšinu z nás je omnoho dostupnejšia verzia GT-T. Táto verzia má pod kapotou motor RB25DET o objeme 2,5l a s výkonom 280 koní. Čo nie je vôbec zlé. Majiteľ bielej R34 z titulnej fotky popisuje toto autom jedným slovom ,,popi*i,, 😅 Má obmedzovač na 180km/h, na ktoré stačia iba prvé 3 prevodové stupne. Čo mňa prekvapilo bolo, že auto má aj natáčanie zadnej nápravy. Cena verzie GT-T môže začínať aj na 25 000€ čo je skoro 5x menej ako cena GT-R.
Nissan Skyline R34  content media
1
0
7
AutoStudy.sk
27. 3. 2021
In AUTOSTUDY. SK
Všetci dobre vieme, že naši dvojkolesový či štvorkolesový miláčikovia majú odpruženie vďaka ktorému sa dokážeš bezpečne a pohodlne odviesť z bodu A do bodu B. A preto by som sa dneska zameral na tému odpruženie. Hlavné odpruženie sa nachádza medzi karosériou a nápravami, no medzi vedľajšie odpruženie môžeme zaradiť napríklad pneumatiky, ale aj odpruženie sedačky, ktoré majú autobusy. Prvým odpružením boli listové perá. Tieto perá tvoria oceľové listy, ktoré sú spojené pomocou skrutiek a spôn Pruženie funguje ohýbaním týchto pier, no môžu byť umiestnené pozdĺžne alebo priečne. V dnešnej dobe sa s nimi stále môžeme stretnúť napríklad pri dodávkach, nákladných vozidlách,vozíky, starších ale aj novších vozidlách ( Toyota Hilux ), ale aj pri športových vozidlách ako napríklad Chevrolet Corvetta C6. Výhodou je väčší tlmiaci účinok, no nevýhodou je jednoznačne údržba. Ďalším najviac známym a najviac používaným je vinutá pružina. Je to obyčajná hrubá pružina, ktorá býva najčastejšie umiestnená na tlmiči. Pruženie funguje stláčaním pružiny. Má menší tlmiaci účinok, ale nevyžaduje žiadnu údržbu. Menej známym, no používaným prvkom je aj torzná tyč. Túto tyč používa napríklad aj Peugeot na starších vozidlách ( napríklad 106 ) a nachádzajú sa na zadnej náprave. Torzná tyč môže byť umiestnená pozdĺžne, ale aj priečne. Pruženie funguje skrútenim tejto tyče. Výhodou torzného odpruženia je ľahké nastavenie výšky, nevyžaduje údržbu, nízka hmotnosť a rozmery. Nemôžeme zabudnúť na vzduchové odpruženie. Toto odpruženie obsahuje vaky, kompresor, vysokotlakové potrubia, rôzne elektromagnetické ventily a riadiacu jednotku. Pruženie funguje stláčaním vzduchu vo vnútri vaku. Výhodou je možnosť nastavovania svetlej výšky vozidla. Ak vodič požaduje zvýšenie svetlej výšky, riadiaca jednotka zapne kompresor, otvorí ventily a do vakov natlačí vzduch. Ak vodič požaduje zníženie svetlej výšky, riadiaca jednotka otvorí ventily a vypustí tlak z vaku do ovzdušia. Tento druh odpruženia využívajú väčšinou autobusy a nákladné vozidlá, no začali sa používať aj v osobných vozidlách. Chcem ešte podotknúť, že u každého typu pruženia sa používajú tlmiče. Tie slúžia na tlmenie kmitov, ktoré vznikajú pri pružení, no o nich si môžeme povedať v ďalšom článku.
Odpruženie  content media
1
0
15
AutoStudy.sk
24. 3. 2021
In AUTOSTUDY. SK
Všetci sa hneď zhodneme, že talianske autá sú prenádherné a to samozrejme neminie ani značku Alfa Romeo. Preto som si vybral článok o jednom z najkrajších talianskych áut vôbec. Alfa Romeo 156 GTA. Áno, aj obyčajná 156 je krásne auto, ale dnes si povieme niečo o robustnejšej a športovejšej verzií GTA. Názov GTA dostala po staršej členke rodiny od Alfy Romeo GTA zo 60.rokov (Gran Turismo Alleggerita). Celkovo bolo vyrobených 2973 kusov a 1678 kusov GTA Sportwagon, čiže dokopy bolo vyrobených okolo 4651kusov, čo robí auto veľmi vzácne a raritné. Prvý krát bola predstavená vo Frankfurte v roku 2001 a výroba skončila 2005. Pod kapotou nájdeme 3.2litrový V6 Bussone motor, ktorý má 250 koní a 300Nm. Z 0 na 100 vyštartuje za 6,3 sekúnd. Dostupný bol buď 6-stupňový manuál alebo 6-stupňový poloautomat Selespeed, ktorý má klasickú manuálnu prevodovku a kotúčovú treciu spojku, ktorá je ovládaná elektrohydraulicky. Oproti klasickej 156 mala GTA znížený a tvrdší podvozok, výraznejší bodykit, kožený interiér, presnejšie riadenie a väčší priemer kotúčov od Bremba. Zaujímavosťou nie je len krásny dizajn a nízky počet kusov, ale aj nízky koeficient vzduchového odporu, presne riadenie, tuhý a športový podvozok, silný V6 motor s krásnym zvukom. Špecialitou bola aj Alfa Romeo 156 GTAm, ktorá sa predstavila na autosalóne v Bologni v decembri 2002. Motor GTA s objemom 3 179 cm3 bol vyvrtaný na objem 3,548 cm3 a výkon bol zvýšený na 300 koní. Auto malo rozšírené podbehy, 19-palcové pneumatiky a bolo vybavené diferenciálom s obmedzeným sklzom N.Technology . No smutnou správou je, že tento automobil sa nikdy nedostal do výrobnej fázy. Zohnať toto vozidlo je celkom náročné, no v Česku a v Nemecku dokážete nájsť krásne kusy v cene približne 20 000eur. Alfa Romeo 156 GTA je už dnes zberateľský kúsok, ktorému stúpa cena deň čo deň, vďaka svojmu počtu kusov.
Alfa Romeo 156 GTA  content media
1
0
10
AutoStudy.sk
24. 3. 2021
In AUTOSTUDY. SK
Ahojte, dnes si povieme niečo o škrtiacej klapke. Na začiatok vám dám pomerne jednoduchú otázku, v akých motoroch škrtiacu klapku nájdeme? Ak si si povedal, že pri zážihovom motore (benzín), tak máš pravdu, ale nie úplne na 100%. Škrtiacu klapku môžme nájsť aj v nových vznetových motoroch (diesel). Ale dnes sa zameriame iba na zážihový motor. Škrtiacu klapku nájdeme na saciom trakte. Táto škrtiaca klapka má za úlohu riadenie prívodu vzduchu do motora. Poznáme dve druhy škriacej klapky, mechanickú a elektrickú. Pri mechanickej to funguje pomerne jednoducho, lankom. Avšak pri elektrickej je to trošku zložitejšie. Ale úplne tak stručne a jednoducho, signál z plynového pedálu spracuje riadiaca jednotka, ktorá vyhodnotí o koľko stupňov má pootočiť klapku. Ak riadiaca jednotka zachytí, že pedál nie je stlačený, aktivuje sa voľnobežná poloha klapky. Skladá sa z klapky, potenciometra, spínača voľnobežných otáčok, pri el. klapke krokový motorček, pružinový mechanizmus. Škrtiaca klapka nie je bezporuchová a preto sa občas stane, že sa zanesie alebo pri elektrickej klapke sa môže stať nejaká chyba v elektrickej časti. Prejavuje sa to napríklad kolísaním otáčok, zlým štartovaním alebo aj zhasínaním motora.
Škrtiaca klapka  content media
2
0
145
AutoStudy.sk
20. 3. 2021
In AUTOSTUDY. SK
Čo vám napadne, keď vám poviem slovo Wankel? Určite si spomeniete na japonské autá značky Mazda, ktorá vyvíjala a dávala svoje wankel motory do určitých vozidel ako bola RX-7 a RX-8. Dneska si prečítame niečo o najslávnejšej a najznámejšej Mazde RX-7 a to je tretia generácia s označením FD. Táto kráska sa vyrábala 1992 až 2002 a celkovo bolo vyrobených 68 589 kusov. Samozrejme je to Wankel motor s objemom 1,3 litra, ktorý obsahuje 2 turbodúchadla, kde druhé turbo sa plynulo pridá približne až okolo 4500rpm. Na predaj bol dostupný 5 stupňový manuál alebo 4 stupňový automat. Vo Veľkej Bitánií sa znížila predajná cena vozidla a neskôr vznikol veľký dopyt tohto modelu. Ponúkalo sa veľa špecifikácií a verzií ako napríklad typ RZ, RB, RS, SP, Bathurst R atď. Slávnou verziou je aj Spirit R, ktorý môžeme tak isto rozdeliť na Typ A, Typ B a Typ C. Od základného modelu sa líšil červenými Recaro sedačkami, predným nárazníkom, spoilerom, kolesami atď. Mazda RX-7 sa umiestnila v 10 najlepších aut v rokoch 1993 až 1995 v časopise Car and Driver. V júni 2007 v časopise Road and Track bola vyhlásená Mazda RX-7 ako auto, ktoré sa kedysi označovalo za najčistejšie a najzaujímavejšie športové auto na svete. Považovala za svetovú triedu a stále sa považuje za jedno z najlepších ovládacích a najlepšie vyvážených automobilov všetkých čias. Hmotnosť bola vyvážená na 50:50. Za mňa to je krásne a úžasné auto, ktoré sa preslávilo svojím nezvyčajným motorom. Je to auto, ktoré bude mať určite v budúcnosti veľký potenciál, no už dnes je veľmi ťažké nájsť krásny a zachovalý kúsok.
Mazda RX-7  content media
1
0
74

AutoStudy.sk

Ďalšie akcie
bottom of page